Vitaminok ételből vagy tablettából?

Minden nemzetközi egészségügyi szervezet egyöntetűen egyetért abban, hogy a szükséges vitaminokat  és ásványi anyagokat elsősorban egy változatos étrend kell hogy biztosítsa számunkra, viszont vannak élethelyzetek, amikor ezt az étrended érdemes kiegészíteni táplálékkiegészítőkkel, hogy le tudjuk fedni a nap szükségleteket.

 

A táplálékkiegészítők célja nem szabad, hogy az élelmiszer helyettesítése legyen. Önámítás lenne azt gondolni, hogy le tudunk másolni egy körtét vagy egy lecsót és tablettával helyettesíthetjük azt. Sajnos találkoztam több olyan esettel, amikor a szekrényben egy hadseregnek elegendő tabletta van felhalmozva, azt gondolva, hogy ezekkel az egészség ki is van pipálva. Viszont ilyenkor könnyen esünk bele abba a hibába, hogy az étrendet elhanyagoljuk, hisz úgy is ott van rá a vitamin tabletta.

 

Íme néhány ok, ami miatt érdemes az ételt előnyben részesíteni:

  • Összetett tápérték. Egy egy étel igazán komplex tápanyag forrás számunkra, biztosítja a szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat.
  • Élelmi rost forrás. Teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek, zöldségek vagy gyümölcsökben nagyon sok féle rost van számunkra, de még inkább a bél mikrobiótájának számára. Nem csak a székrekedés megelőzése szempontjából fontosak ezek az anyagok számunkra, hanem koleszterin csökkentő, hanem más krónikus betegséget megelőző hatásuk is van.
  • Fitokemikáliák. Az ételeinkben vannak olyan kémia anyagok, amelyek nem elsősorban esszenciális tápanyagokat szolgáltatnak számunkra, hanem védő és támogató szerepük van. Ilyenek például a polifenolok, antioxidánsok vagy más kemikáliák.
  • Élvezet. Az ételt elfogyasztani sokkal nagyobb élvezetet nyújt, mintha püréket vagy shake-eket fogyasztanánk bizonyos étkezések helyett.

 

Kinek van szüksége kiegészítésre?

 

Ha általában egészséges vagy és változatosan étkezel, beleértve gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, hüvelyeseket, tejtermékeket, sovány húsokat és halakat, akkor valószínűleg nincs szükséged kiegészítésre. Viszont ahogy azt fentebb említettem, vannak időszakok és bizonyos élethelyzetek, amikor indokolt az étrend mellett táplálékkiegészítőket szedni.

 

Lássuk kik azok, akiknek ajánlott kiegészíteni az étrendjüket:

 

  • A terhes nők és szoptatós anyukák. A folsavan túl a komplex terhesvitaminokban minden szükséges mikrotápanyagot megkapnak, természetesen ilyenkor sem elhanyagolható a kiegyensúlyozott étrend.
  • Általános népesség. A téli hónapokban, amikor a napsütéses órák száma csökken, ajánlott, hogy mindenki nap 10 mg D vitamin szedjen. Ez az egyetlen olyan vitamin, amelyből még egy változatos étrend sem tud elegendőt biztosítani.

 

Ezeken túl vannak még esetek, amikor érdemes megfontolni a táplálékkiegészítőket:

 

  • Vegánok, vegetáriánusok. A kizárólagos növényi eredetű étrend is elég kell hogy legyen, viszont ez nagyon sok odafigyelést és tervezést igényel, ezért én szoktam javasolni egy komplex vegán vitamint, ami tartalmaz B12 vitamint, vasat, cinket, kalciumot és omega 3-at.
  • Gluténmentesen étkezőknél gyakori probléma a cink elégtelenség. Érdemes pótolni, vagy még jobban odafigyelni a gluténmentes gabonafélék változatos fogyasztására.
  • Ha tejallergia vagy intolerancia miatt nem fogyasztasz tejterméket, akkor érdemes elgondolkodni Kalcium pótláson.
  • Hasonlóan, ha hal allergia vagy más okból kifolyólag nem sikerül heti 2-3 adag halat vagy tengeri herkentyűt enni, érdemes omega 3 kiegészítésen elgondolkodni.
  • Bél műtét után vagy krónikus bélgyulladás vagy hasmenés esetén a vitaminok és ásványi anyagok nem tudnak felszívódni az emésztőrendszerben. Ilyenkor orvosi konzultálás szükséges, és a szerinti kiegészítés.

 

Ez a lista a teljesség igénye nélkül készült. Ha nem tartozol bele egyik kategóriába sem, de úgy érzed, hogy nagyon egyoldalú az étkezésed, akkor érdemes dietetikussal vagy táplálkozástudományi szakemberrel konzultálni.

 

 

Ha úgy döntesz, hogy szükségséged van táplálék kiegészítőkre, akkor érdemes pár dologra odafigyelni:

 

  • Beszéljen orvosával. Az étrend kiegészítők bezavarhatnak bizonyos vényköteles gyógyszerek működésébe, illetve ajánlott a kerülésük bizonyos műtét vagy más orvosi eljárás előtt.
  • Nézd, mit eszel. Vannak olyan élelmiszerek, amik tartalmaznak már hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagokat például reggeliző pelyhek vagy növényi eredetű tejek. Ha ilyen ételeket fogyasztasz, nem feltétlenül szükséges az extra vitamin.
  • Kerülje a túladagolást. A címkére fel van általába tüntetve a napi adag. Érdemes azt betartani. Az ajánlott napi értéken (DV-n) túllépve növelheti a mellékhatások kockázatát.

 

 

Érdemes tisztázni, hogy elsősorban vitaminokról és ásványi anyagokat vitattam meg a cikkben. Vannak további növényi kivonatokat és fitokemikáliakat tartalmazó étrendkiegészítők, amiknek az ajánlására jelenleg nem áll rendelkezésünkre elegendő klinikai bizonyíték.

 

Összegezve, a táplálékkiegészítők hasznosak lehetnek a lyukak betoldására az étrendben bizonyos körülmények között, de elsődlegesen az étrenden kell maximálisan dolgozni.

Igyekezzünk minél több egészségtámogató ételt beilleszteni a heti étrendünkben, és vigyázzunk a szigorú diétákkal, amikor is fontos étel csoportokat zárunk ki.

 

Hogyan is néz ki egy kiegyensúlyozott változatos étrend?

 

Valaki lehet már kívülről fújja, de én azért még egyszer leírom, hogy miből is áll egy egészséges és kiegyensúlyozott étrend. Napi 4-5 adag gyümölcs/zöldség, teljes kiőrlésű gabonák és hüvelyesek, húsok, halak, tejtermék napi 2-3 adag. Érdemes azon gondolkodni hogy mi tehetünk még bele a napi étrendünkbe, ahelyett, hogy rögtön megvonjuk magunktól a komfort ételeinket. Így fenntarthatóak lesznek az új étkezési szokások és a kedvünk se megy el az egészséges táplálkozás gondolatától.

 

Ha nincs időd főzni, de érzed, hogy már nagyon egyoldalú az étkezésed, akkor a fresh by terra tró menüi neked vannak kitalálva. Új ízeket, zöldségeket egyenesen az otthonodba vagy az irodába.


Korábbi bejegyzések Újabb bejegyzések

Hozzászólás

A megjegyzés közzététele előtt jóváhagyás szükséges