Egészséges életmód egyszerűen

Az egészség a teljes testi, mentális és szociális jóllét állapota, és nem csupán  a betegség hiánya”  - WHO

A WHO szerint az egészségünket nem csak az határozza meg, hogy nincsenek panaszaink vagy nem vagyunk betegek. Többről szól. Egészséges táplálkozás, testmozgás és mentális egészség is szerves részét képezi. Emellett az, hogy az egyén egészségesen él-e sokszor nem állapítható meg szimplán a külső megjelenés alapján (1). Az ahogyan a munkahelyi teljesítményünkre, az emberi kapcsolatainkra, vagy az alvásunk minőségére mind hatással vannak ezek a tényezők.


Ezt a cikket azért írtuk, hogy betekintést adjunk az egészség különböző aspektusaiba, illetve, hogy tippekkel lássuk el az olvasót hogy hogyan is őrizzük meg az egészségünket.


 

 

 

 

 


Testmozgás

Egészségügyi szervezetek azt tanácsolják a felnőtt népességnek, hogy igyekezzenek minden nap aktívak lenni.

Pontosabban 150 perc mérsékelt intenzitású mozgást ajánlanak egy héten vagy 75 perc intenzív mozgást. Nem kötelező egybe “letudni” ezt a mozgást, az még talán jobb is, ha kis részekre felbontva oszlik el a héten. Nem kötelező edzőterembe se menni, bármilyen formában végre lehet hajtani, a lényeg, hogy mozgás legyen. Több kutatás is bebizonyította már a testmozgás mentális egészségre gyakorolt pozitív hatását (2), de még a kognitív tevékenységre gyakorolt hatását is (3).

Íme néhány példa, hogy hogyan tudod beilleszteni a sportot az életedbe anélkül, hogy elmennél egy edzőterembe.

  • Járj biciklivel dolgozni.
  • Menj ki egy rövid sétára az ebédszünetben.
  • Használd a lépcsőt a lift helyett.
  • Időnként állj fel az asztaltól és végezz nyújtó gyakorlatokat.

 

Egészséges táplálkozás

 Az egészséges táplálkozás kulcsfontosságú szerepet kap amikor az egészségünkről beszélünk. Valószínűleg ez a legmagátólértetődőbb rész, hiszen az evés alapvető szükségletünk és minden nap gyakoroljuk. Ha nem eszünk eleget, vagy nem megfelelő minőségű az étrendünk, akkor nem érezzük a legjobb formába magunkat.

 Változatos és kiegyensúlyozott étrendre érdemes törekedni, amiben mindenféle ételnek megvan a helye mértékkel. Egy ilyen étrend biztosítja a szervezetünk számára kulcsfontosságú tápanyagokat. Amit érdemes még észben tartani, hogy az étel energiát is szolgáltat a testünknek és ha nem figyelünk oda vagy esetleg súlyvesztés reményében kihagyunk étkezéseket, akkor hamar lehangolva, lelassulva találjuk magunkat. Kutatások is vannak amik alátámasztják, hogy bizonyos tápanyagok hiányában gyengébb a kognitív teljesítő képességünk (4), illetve kedvetlenek, boldogtalanabbak vagyunk (5).

Íme néhány gyakorlati tanács, amiket azonnal tudsz alkalmazni a heti étrend kialakításában, ahhoz, hogy minőségbeli változást lássál az életeden.

  • Legyen otthon mindig gyümölcs.
  • Ha lehetséges válasz mindig teljes kiőrlésűt.
  • Adj hüvelyeseket az ételekhez, hogy növeld a rostbevitelt.
  • Ne felejts el folyadékot fogyasztani.
  • Limitáld az édesség fogyasztást.


Azt látjuk, hogy az egészségünk különböző aspektusai szorosan összefonódnak és hatással vannak egymásra. Csupán az egészséges étkezésre fókuszálva nem lehet maximum egészséget elérni. A Terránál az a küldetésünk, hogy minőségi, tápanyagdús ételeket biztosítsunk vendégeinknek, így számukra több idő és energia marad az egészség más aspektusaira.

 

 

Referenciák:

1: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22218619
2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28969440
3: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5934999/
4: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16464680
5: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2738337/


Újabb bejegyzések

Hozzászólás

A megjegyzés közzététele előtt jóváhagyás szükséges