Így készítsd fel a szervezetedet a téli hidegre

 

Megtörtént az óraátállítás, még rövidebbek lettek a nappalok és az időjárás is egyre csípősebb odakint. Ugyan naptári hónap szerint még nem, de sokan már úgy vélik, hogy megérkezett a tél. Gyakran a megfelelő meleg ruházat sem bizonyul elegendőnek, hogy az évszakváltozás által generált kihívásokat legyőzze a szervezetünk. A hideg és a nedves idő és a kevesebb napsütés kedvez a cseppfertőzéssel terjedő betegségeknek, de mindezek ellenére is tudunk tenni az egészségünk érdekében.

 

Megfigyelhető az őszi-téli hónapokban, hogy az emberek, hamarabb nyúlnak kész ételekhez vagy kényelmi ételekhez. Ennek oka fáradtság vagy a rövidebb nappalok miatt kialakult kedvetlenség enyhítése lehet. Alkalmanként ezzel nincs probléma, hisz ezeknek az ételeknek is megvan az evolúciós funkciója az életünkben. Viszont hosszú távon fontos odafigyelni, hogy elegendő zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk napi szinten. A változatosságra is érdemes odafigyelni, hogy minél több fajta vitaminhoz és ásványi anyaghoz jussunk hozzá. Az utóbbit úgy tudjuk könnyen kivitelezni, hogy hetente mindig más színű gyümölcsöt és zöldséget teszünk a kosárba. (Erről itt olvashatsz még többet.) Ezek mellett fontos odafigyelni a “jó” zsírok fogyasztására (halak, magvak és diófélék) és a megfelelő rost bevitelre, amit változatos teljes kiőrlésű gabona köretek fogyasztásával, illetve hüvelyesek étrendbe illesztésével tudunk elérni.

 

Van-e szükségünk étrendkiegészítőkre, extra vitaminokra?

 

Nincs kifejezett egészségügyi ajánlás arra vonatkozóan, hogy a téli hónapokban emelkedett szintű vitaminra lenne szükségünk, kivétel a D-vitamin esetén. (Erről pedig itt olvashatsz). Tudjuk, hogy a C-, A- és D-vitamin játszanak kiemelkedett szerepet az immunrendszerünk megvédésében, illetve azt is, hogy az immun sejtjeink 70%-a a belekben található, úgyhogy a zöldség-, gyümölcs- és rostfogyasztás fontosságát emelném ki még egyszer.

 

A C-vitamin magas adagokban történő pótlása az évek során sok vita tárgyát képezte. Sokan azt gondolták, hogy a C-vitamin magas szintje leküzdi a fertőzést, tekintettel az immunfunkcióban betöltött szerepére. De a klinikai kutatások nem mutatják egyöntetűen ezt az eredményt - ezért nem született még belőle egészségügyi ajánlás. Ezen felül pedig a statisztikák azt mutatják, hogy népesség szinten bőven az ajánlások felett van az átlag napi C-vitamin fogyasztásunk(1). Íme pár C-vitaminban magas zöldség és gyümölcs, amiket beilleszthetünk az étrendünkbe; brokkoli, narancs, eper, kelbimbó vagy akár burgonya.

 

Ásványi anyagok közül érdemes megemlíteni a cinket, ugyanis ígéretes eredményekkel szolgálnak a klinikai kutatások. Azt találták, hogy bizonyos esetekben, a megfázásos tünetek megjelenésétől 24 órán belül magas dózisú cink pótlásával akár két nappal is lerövidülhet a betegség lefutása(2). Fontos megjegyezni, hogy a kutatásban magas dózist alkalmaztak, aminek kellemetlen mellékhatásai is lehetnek a mindennapi használatban.

 

Régóta úgy tartják, hogy a fokhagyma antimikrobiális és vírusellenes tulajdonságai elősegítik a megfázásos tüneteket javulását. Egyenlőre ezt nem sok klinikai kutatás támasztja alá, de ugyanaz igaz a fokhagyma fogyasztásra, mint a extra C-vitamin fogyasztásra, hogy ártani nem árt vele az ember. A túlzott cink fogyasztásnál ez nem mondható el.

 

Fontos, hogy holisztikusan tekintsünk az egészségre és a kiegyensúlyozott étrend mellett odafigyeljünk az egészségünk különböző pilléreire is; megfelelő alvás és rendszeres testmozgás. Nem meglepő, ha azt mondom, hogy mindkettőnek a jelenléte az életünkben csökkenti a megfázásos megbetegedések kockázatát.

 

Összegezve a fent leírtakat, a téli hónapokban, az egészségünk megőrzése érdekében nincs szükség különösebb étrendkiegészítőkre, kivéve a D-vitaminra, amelyet mindenképpen érdemes megfontolni. A lehető legjobb amit tehetsz az egészséged megőrzése érdekében a hogy rendszeres testmozgást végzel, kiegyensúlyozottan étkezel és a minőségi alvást és a szabadban töltött időt sem hanyagolod el. Az fresh by terra ételeink segíthetnek egy egészséges és változatos menü kialakításában, így több időd marad az egészséged más aspektusaira.

 

Referencia:

1. National Diet and Nutrition Survey: Years 1 to 9 of the Rolling Programme (2008/2009 – 2016/2017): Time trend and income analyses

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23775705/


Korábbi bejegyzések

Hozzászólás

A megjegyzés közzététele előtt jóváhagyás szükséges