Miért ne aggódj a járvány alatt felszedett kilók miatt?

Most, hogy kezdenek előkerülni a tavalyi nyári ruhák lehet és a közösségi médiában is egyre több “gymbro” tesz ki tartalmat a bikini testre való motiválással kapcsolatban. Sok embernek egyre szembe tűnőbb az a változás, amin átment a teste az elmúlt egy évben. Többen a fittségük elvesztésére panaszkodnak, még mások az extra kilókra.

 

A világjárvány a legtöbb ember életét a feje tetejére állította az elmúlt egy évben és többek között ez hatással volt az érzelmeinkre, az étkezési szokásaikra és az általános aktivitásunkra is. Nem meglepő tehát, hogy a mentális viharok és az életmódbeli változások miatt, a testünk és a testsúlyunk is változott.

 

Azt tudjuk már tanulmányokból, hogy összességében nem a testsúlyunk határozza meg az egészségügyi állapotunkat. Elképzelhető, hogy a testsúlyunk, az eredménye a mindennapi szokásainknak, de ha csak arra bíztatnálak, hogy a testsúlyra fókuszálj, még nem biztos, hogy javulni fog az egészségügyi állapotod is.

 

Ezzel az írással segíteni szeretnék, hogy új perspektívából tekints a testeden végbement változásra és a testsúlyodra is. Az öngondoskodás és az egészségmegőrző szokások nem kell, hogy mindig a testsúlyról szóljanak. Nem kell, hogy minden a körül a szám körül forogjon, amit a mérleg mutat. Gondolj helyette az össz jólétedre és a hosszútávú egészségedre. Mi az, ami igazán jól esik és igazán jól érzed tőle magad?

 

Több tanulmány is beszámol arról, hogy a kampány szerű fogyókúrázás nem vezet hosszútávú egészséghez, illetve arról is, hogy nagyon gyakran, az esetek 95%-ban az elvesztett súlyt 1-2 éven belül az emberek visszaszedik. Ezen felül pedig, a testsúlyingadozás kívül számos más olyan negatív következménnyel is számolhatunk, amelyet bár a társadalom eddig “normálisnak” tekintett, egyre több bizonyíték van a mentális egészségünkre gyakorolt negatív hatásáról. Ilyenek például az ételekkel való megromlott kapcsolat, gyengébb koncentráció a folytonos ételek körül forgó gondolatok miatt, negatív testkép vagy éppen a korlátozás hatására kialakult falásrohamok.

 

Íme pár tipp, ami segíthet abban, hogy levedd a fókuszt a testsúlyról és helyette a hosszú távú egészségre fókuszálj.

  • Első és talán legnehezebb, az az, hogy ne állj rá a mérlegre minden nap. Nem kell, hogy tudd, hogy hány kiló vagy ahhoz, hogy tudd, hogy odafigyelsz magadra. Egészségmegőrző szokásokat pedig úgy is be tudsz iktatni a mindennapjaidba, hogy közben nincs tudomásod róla, hogy hány kiló vagy.
  • Fókuszálj arra, hogy mit tudnál még hozzáadni az étrendedhez ahelyett, hogy azt nézed mitől tiltsd még el magad. Ez a fajta korlátozás az étkezéseden mentálisan megterhelő tud lenni és különböző problémákat válthat ki, mint pl. falásrohamok vagy étkezés utáni bűntudat.
  • Vegyél nyugodtan új ruhákat, ha nem jók már rád a régiek. Nagyon frusztráló tud lenni az ezzel való szembesülés, viszont nagyon felszabadító is tud lenni az, amikor veszünk egy új, már más méretű ruhát és magabiztosan tudunk újra megjelenni egy társaságban.
  • Olyan testmozgás formát válassz, amit igazán élvezel. A jelenlegi kultúrában könnyű beleesni abba a hibába, hogy csak kalória égetési funkciót látunk a testmozgásban, pedig számtalan sok már jótékony hatása van még a szervezetünkre akár csak szív-és érrendszerre, mentális egészségre vagy kognitív funkciókra gyakorolt hatásaira gondolunk.

       

      Ebben a cikkben pedig még több tippet olvashatsz arról, hogy a testsúlyra való fókuszálás helyett milyen más életmódbeli változtatásokkal tudsz tenni a hosszútávú egészégedért.


      Korábbi bejegyzések Újabb bejegyzések

      Hozzászólás

      A megjegyzés közzététele előtt jóváhagyás szükséges