Öt tipp az egészségesebb bélrendszerért

A bélügyek nem annyira bonyolultak, mint amilyennek azt sokan állítják. Általános iskolában azt tanultuk, hogy az emésztő rendzserünknek három fő feladata van; emésztés, tápanyagok felszívása és a salakanyag kiválasztása. A tudomány azonban folyamatosan fejlődik, és ma már sokkal többet tudunk erről a lenyűgöző szervről. Például tudjuk azt, hogy immun sejtjeink 70% -a a bélben helyezkedik el, ezáltal óriási szerepet játszik a fertőzésekkel és a betegségekkel szembeni védelemben. Azt is tudjuk, hogy az agyunk és a belünk kommunikálnak egymással a bolygóidegen keresztül. Ennek egyik diszfunkciója lehet például, amikor IBS (Irritábilis Bél Szindróma) alakul ki.

 

Nem beszélhetünk a bélrendszer egészségéről anélkül, hogy ne említenénk meg annak legfontosabb részét, a bél mikrobiótát. A billiónyi mikroorganizmus közösség, amely segíti a beleket a fent említett feladatok elvégzésében, és még sok másban is.

 

Láthatjuk, hogy sok mindennek ad színteret ezen belső rendszerünk, ezért én úgy gondolom, hogy mindannyian egyetérthetünk abban, hogy kulcsfontosságú megtanulni vigyázni az egészségére.

 

Íme az öt legfontosabb tippem:

 

  1. Fogyasszon sok rostot

 

A rost olyan típusú szénhidrát, amelyet nem tudunk megemészteni, csak a vastagbélben, a bél mikrobák segítségével. Megtalálható gyümölcsökben és zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban és hüvelyesekben, valamint diófélékben és magvakban. Arra kell törekednünk, hogy napi 30 gramm rostot fogyasszunk, azonban a statisztikák azt mutatják, hogy a népesség körülbelül 15 grammot fogyaszt naponta. A rost tápanyagként szolgál bél mikrobiótájának a munkájuk elvégzéséhez. Ha étrendünkben nincsen sok rost, akkor ez a belső kis közösség nem tudja jól ellátni a feladatát.

 

  1. Napi 5 adag zöldség vagy gyümölcs

 

Ha ezt sikerült beillesztenünk a mindennapokba, növelhetjük nem csak a rostbevitelt, hanem az emésztés számára más jótékony hatású növényi anyagok bevitelét is, ún. polifenolokat. A rosthoz hasonlóan nem tudjuk megemészteni őket, de a bél mikrobióta igen, tehát értékes energia forrás számukra. Emlékeznünk kell arra, hogy ha ők (a bél baktériumok) boldogok, akkor rendesen fogják végezni a munkájukat és minket pedig egészségesen tartanak.

 

  1. Próbáljon beilleszteni 30 különböző növényfajtát a heti étrendjébe

 

A kutatásokból tudjuk, hogy a változatosság kulcsfontosságú. Minél színesebb az étrend, annál jobban növeli a bél mikrobák millióinak sokféleségét. Lényegében minél változatosabbak a mikrobái, annál több készséggel rendelkeznek, és annál jobban tudnak vigyázni ránk. Harminc soknak tűnhet, de ez eloszlik a 6 fő növényi élelmiszer csoportban (gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonafélék, hüvelyesek és babfélék, gyógynövények és fűszerek). A hagymát, amit a pörköltjébe vág, vagy a konzerv paradicsom szósz és a bazsalikom, amit a tésztához ad mind számítanak.

 

  1. Fermentált élelmiszerek végleg

 

Az fermentált élelmiszerek évezredek óta jelen vannak. Eredetileg tartósításra használták, de ma már tudjuk, hogy az fermentált ételek egészségre kifejtett jótékonyt hatást is hordoznak magukban, mint például az erősebb immunitás vagy a jobb emésztés. Több módon teszik ezt meg. Az egyik, hogy probiotikus baktériumokat tartalmaznak, pont olyanokat, amik a emésztőrendszerünkben is vannak, másodszor pedig tele vannak hasznos vegyületekkel és enzimekkel amik az erjedés hatására keletkeztek. Magyarországon kapható fermentált élelmiszerek: élő joghurt, kefir, savanyú káposzta, kovászos uborka vagy kovászos kenyér. Több fermentált étel is megtalálható a világ más pontjain is, mint például kombucha (fermentált tea), kimchi (ázsiai fermentált zöldség) vagy fermentált szójatermék, például natto, miso vagy tempeh.

 

  1. Tanulja meg kezelni a stresszt és a szorongást

 

Az utolsó tippem az nem a táplálkozással kapcsolatos, de hasonlóan fontos. Beszéltünk arról, hogy az emésztőrendszer és az agy kommunikálnak egymással a bolygóidegen keresztül. A stressz és a szorongás hatással lehet bélrendszerünk egészségére, ami megmagyarázhatja, hogy egyesek miért küzdenek székrekedéssel stressz hatására vagy éppen az ellenkezője hasmenéssel. Kutatások azt mutatják, hogy meditáció és jóga hatékony megküzdési mechanizmus és segítenek az embereknek abban, hogy normalizálják a stressz által okozta emésztési problémákat. Semmibe sem kerülnek, és már 10 percnyi megnyugvás is hatalmas hatással lehet az egészségünkre.

 

Ez az öt legfontosabb tippem a bélrendszer egészségével kapcsolatban. Igazán nem annyira komplikáltak és mégis nagyon hatásosak. Mind az öt tipp pénztárcabarát és könnyen megvalósítható a mindennapokban, úgyhogy kezdjünk is neki.


Korábbi bejegyzések Újabb bejegyzések

Hozzászólás

A megjegyzés közzététele előtt jóváhagyás szükséges