Vége van a nyárnak, itt az ideje, hogy elkezdjük pótolni a „nap vitamint”

Az őszi hónapokban már egyre rövidebbek a nappalok, ami azt jelenti, hogy kevesebbet vagyunk kitéve a napfénynek. Áprilistól októberig 20-30 perc a napon elegendőnek bizonyul arra, hogy a bőrünk elegendő D-vitamint szintetizáljon a napfény UV sugaraiból, de a téli hónapokban a napsütéses órák alacsony száma miatt ajánlott étrendünket D-vitaminnal kiegészíteni.

 

Jogos a kérdés, “De hát nincsen elég D vitamin az élelmiszerekben?” Vannak olyan élelmiszer-források, amelyeknek magasabb a D-vitamin tartalma, de ezekből nem tudnánk fedezni a napi szükségletet, még akkor sem, ha nagyon sokat fogyasztunk belőlük. Ezek az élelmiszerek például az olajos halak, tojássárgája, hús vagy gomba. A szupermarketek polcain is sok olyan termék található, amelyek D-vitaminnal dúsítottak, például a növényi vajak, reggelizőpelyhek vagy tejtermékek.

 

Tehát csak az étrendünkből nem tudjuk fedezni a napi szükségletet, ami 10 mikrogramm. Felnőtteknek tabletta formájában 5 év alatti gyermekeknek pedig csepp formájában érdemes fogyasztani ezt a vitamint. Ha szedsz már más vitaminokat, vegán vitaminokat vagy más multivitaminokat, érdemes megnézni, hogy tartalmaz-e már D vitamint. Ugyanez vonatkozik az egy év alatti tápszerrel táplált csecsemőkre is, előfordulhat, hogy a tápszerben már van hozzáadott D-vitamin.

 

Miért van szükségünk D-vitaminra?

 

Mind a fogaink, mind a csontjaink élő- és folyamatosan fejlődő szerveket. Az ásványi anyagok felszívódása és kioldódása napi szinten történik. A D-vitamin elengedhetetlen a kalcium és a foszfor csontvázunkba történő felszívódásához. Tehát ha rendszeresen fogyasztunk magas kalciumtartalmú ételeket, D-vitamin hiányában nem szívódik fel a csontjainkba és a sejtjeinkbe. Az izomzat védelmében, az angolkór, csontlágyulás és az időskori esések megelőzésében is fontos szerepet játszik ez a vitamin. Ezen felül a D-vitamin szerepet kap az emberi genom 3% -ának szabályozásában is (1).

 

D-vitamin és immunitás

 

Új ígéretes kutatások szerint, magas dózisú D-vitamin szedése segíthet a testünknek a légzőszervi megbetegedések leküzdésében. 25 randomizált, kontrollált vizsgálatok friss elemzése a D-vitamin pótlás általános védőhatását mutatta ki az akut légúti fertőzések ellen(2). Fontos megjegyezni, hogy a tanulmányban alkalmazott dózis százszorosa a legtöbb multivitaminban található szinthez, illetve azt, hogy ez nem elegendő bizonyíték ahhoz, hogy a D vitamin szedését ajánljuk immunitás erősítés céljából.

 

Nem biztos, hogy szembetűnő különbséget fogsz érezni az egészségben egyik napról a másikra, ha elkezdesz D vitamint szedni, de a csontjaid később megköszönik majd. A kiegyensúlyozott étrend, a rendszeres testmozgás, stresszkezelés és minőségi alvás szintén hozzájárulnak az általános egészségünkhöz, illetve a jó közérzetünkhöz. Érdemes egészségünk mindegyik aspektusára odafigyelni és törekedni az egyensúlyra.

 

 

Referencia:

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27553017/

2. https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583


Korábbi bejegyzések Újabb bejegyzések

Hozzászólás

A megjegyzés közzététele előtt jóváhagyás szükséges